Nové BMW řady 4 Coupé.

V bodech: 
• Premiéra nového BMW řady 4 Coupé
• Nový, výrazný styl designu s novou interpretací ikonické masky chladiče
ve tvaru ledvinek s odkazem na legendární modely BMW 328 a 3.0 CSL
• Ve srovnání s BMW řady 3 Sedan jednoznačně zvýrazněný sportovní
charakter s o 23 mm větším rozchodem vzadu a o 21 mm sníženým
těžištěm
• Dokonalé předpoklady pro jedinečnou radost z jízdy: rozložení hmotnosti
mezi nápravy 50:50, dodatečné výztuhy karoserie, precizně naladěný
podvozek s progresivními tlumiči (Adaptivní M podvozek jako volitelná
výbava), M sportovní brzdy a M sportovní diferenciál
• LED světlomety ve standardu, Adaptivní LED světlomety s laserovými
světlomety BMW Laserlight jako volitelná výbava
• Pakety M Sport a M Sport Plus posilují sportovní zaměření standardních
provedení
• Vrcholem nabídky je M model BMW M440i xDrive Coupé se zážehovým
řadovým šestiválcem o výkonu 275 kW/374 k
• Sportovně navržený interiér orientovaný na řidiče
• Operační systém 7.0 ve standardní výbavě, volitelně BMW Live Cockpit
Professional s 12,3“ přístrojovým panelem a 10,25“ kontrolním displejem
• Rozšířená nabídka asistenčních systémů
• Nová generace Head-Up Displeje s o 70 % větší plochou
• Cloudová služba BMW Maps, významně rozšiřující funkčnost navigace
• Standardem jsou rozhraní Apple CarPlay a Android Auto
• Uvedení na trh v říjnu 2020, šestiválcové vznětové modely v březnu 2021
Varianty nového BMW řady 4 Coupé:
• BMW 420i Coupé 135 kW/284 k 5,8–5,3 l/100 km
• BMW 430i Coupé 190 kW/258 k 6,1–5,7 l/100 km
• BMW M440i xDrive Coupé 275 kW/374 k 7,1–6,8 l/100 km
• BMW 420d Coupé 140 kW/190 k 4,2–3,9 l/100 km
• BMW 420d xDrive Coupé 140 kW/190 k 4,6–4,3 l/100 km
• BMW 430d xDrive Coupé 210 kW/286 k 6,2 l/100 km
• BMW M440d xDrive Coupé 250 kW/340 k 6,7 l/100 km

Nové BMW řady 4 Coupé.
Stylový individualista se sportovním charakterem.
Mnichov. BMW řady 4 Coupé dorazilo a je ještě osobitější a sportovnější než
kdy jindy. Celková koncepce stojící za tímto dvoudveřovým automobilem, od
jeho rozměrů a unikátních konstrukčních prvků po specifické naladění jeho
podvozku, vykazuje nekompromisní odhodlání pro mimořádně podmanivé
zážitky z jízdy. Orientace na dynamickou radost z jízdy nové BMW řady 4
Coupé jednoznačně odlišuje od nejnovějšího BMW řady 3 Sedan a propůjčuje
mu výrazně ostřejší charakter než jeho předchůdci.
Nové BMW řady 4 Coupé vzniklo s cílem redefinovat podstatu radosti z jízdy
v segmentu prémiových automobilů střední třídy. Jeho aura sportovnosti
a exkluzivity jde v duchu téměř devadesát let trvající tradice automobilů kupé
značky BMW, kterou formovala řada legendárních sportovních strojů. Modely
nového BMW řady 4 Coupé odrážejí důraz kladený na dynamiku. Při uvedení
na trh v říjnu 2020 bude vrcholem řady BMW M440i xDrive Coupé se
zážehovým šestiválcem o výkonu 275 kW/374 k (kombinovaná spotřeba
paliva: 7,1–6,8 l/100 km; kombinované emise CO2: 163–155 g/km). Zpočátku
se k němu připojí dvojice zážehových čtyřválců a čtyřválcový vznětový motor.
Následně je v březnu 2021 doplní dva vznětové řadové šestiválce a výkonnější
z těchto dvou pohonných jednotek se představí v dalším modelu BMW M.
Nové BMW řady 4 Coupé se bude vyrábět v továrně BMW Dingolfing.
Symbol radosti z jízdy – s dlouhou tradicí.
Rozhodnutí o pořízení vozu s karoserií kupé v sobě odráží touhu po značně
podmanivých zážitcích z jízdy. Právě tento druh sportovně zaměřených
modelů má u BMW dlouhou tradici a nyní přijíždí jeho nejnovější podoba. Nové
BMW řady 4 Coupé je připraveno vnést do prémiového segmentu automobilů
střední třídy zcela novou úroveň dynamického potenciálu a stylistické
individuality. Sportovně-elegantní dvoudveřový vůz v sobě spojuje dynamicky
tvarované linie a karoserii navrženou tak, aby poskytovala agilní ovladatelnost,
a unikátní naladění podvozku. Nová řada 4 Coupé přináší nezaměnitelný
vzhled, výjimečné výkony a neoddiskutovatelnou autentičnost.
Coupé od BMW: tradiční nositelé sportovních výkonů a exkluzivity.
Přitažlivá sportovní kupé hrála v historii BMW definující roli a od prvního dne se
stala synonymem radosti z jízdy a estetické přitažlivosti napříč celým
automobilovým spektrem. Toto dědictví sahá až do samotných začátků
společnosti. Výrazný designový styl a dravější jízdní vlastnosti vetknuly téměř
před 90 lety kupé variantě prvního automobilu značky vlastní jedinečný
charakter. Dvoumístné BMW 3/15 PS DA 4 se zkrácenou uzavřenou karoserií
se zařadilo do nepříliš početné kategorie tohoto typu automobilů a během
roku 1931 jich v Eisenachu vzniklo pouze 210 kusů.
Přitažlivost konceptu sportovně zaměřeného automobilu s uzavřenou
karoserií, dvěma dveřmi a elegantně se svažující linií střechy se zanedlouho
objevila u BMW 327 z roku 1938. Automobily s karoserií kupé se po celém
světě staly vozy pro náročnou klientelu. Uzavřené provedení BMW 327 Cabrio
proto představovalo ve své době vhodnou nabídku pro všechny, kdo kupovali
dražší automobily.
Kupé od BMW vítězí na Mille Miglia.
BMW 327 Coupé ohromilo svým moderním a aerodynamicky řešeným
designem. Mezi jeho nejvýznamnější charakteristické rysy patřily oddělené
a jemně tvarované přední blatníky s integrovanými světlomety, částečně
zakrytá zadní kola a svisle orientovaná maska chladiče se zaoblenými rámečky.
Tyto otvory pro přívod vzduchu, později známé jako maska ve tvaru ledvinek,
jsou charakteristickým designovým prvkem šestiválcových modelů značky od
představení BMW 303 v roce 1933.
Vedle základní verze s výkonem 55 k bylo nabízeno také BMW 327/28 Coupé.
Sportovní kupé poháněl motor z BMW 328 Roadster o výkonu 80 k
a dosahovalo nejvyšší rychlosti 150 km/h. Značné aerodynamické výhody
karoserie s pevnou střechou se v automobilových závodech projevily v roce
1940, kdy Fritz Huschke von Hanstein a Walter Bäumer zvítězili s kupé
variantou BMW 328 od karosárny Touring ve vytrvalostním závodě Mille
Miglia, konajícím se na severu Itálie.
Designové kreace s dávkou výjimečnosti.
BMW po skončení druhé světové války rychle oživilo úspěšnou tradici
dvoudveřových automobilů s kovovou střechou, a to hned v několika
segmentech. V roce 1955 debutovalo BMW 502 Coupé postavené na
základě nového luxusního sedanu značky. Automobil prodávala karosárna Baur
a poháněl ho nový hliníkový motor V8. Líbivý vzhled byl společně s velkým
výkonem hlavním faktorem úspěchu varianty kupé. Proto tehdejší vedení
BMW pověřilo řadu renomovaných designérů, aby představili své vize pro
modely následujících let. Jejich výtvory měly formovat vzhled výrazně
sportovních modelů BMW až do 70. let minulého století.
Newyorský designér Albrecht Graf Goertz je známý jako osoba, která stojí za
tvary legendárního BMW 507 Roadster. Zároveň však pracoval na tvarech
karoserie BMW 503, které bylo představeno na autosalonu IAA ve Frankfurtu
nad Mohanem jako čtyřmístné kupé a kabriolet. Jeho italský současník Nuccio
Bertone navrhl tvary BMW 3200 CS Coupé, moderního a prostorného
dvoudveřového modelu, který si svou premiéru odbyl na frankfurtském
autosalonu IAA v roce 1961. Elegantní luxusní kupé, jehož zadní kola poháněl
stejně jako v případě předchůdce BMW 503 osmiválcový motor, zaujalo
jednoduchou elegancí jemně tvarované karoserie s tenkými střešními sloupky.
Obrácený záhyb ve spodní části C-Sloupku modelu 3200 CS Coupé dodnes
zůstává charakteristickým designovým prvkem značky BMW. Vzpřímená
maska chladiče ve tvaru ledvinek, tedy další typický designérský prvek značky,
zůstala u modelů BMW 502 Coupé, BMW 503 a BMW 3200 CS Coupé také,
přičemž u každého z těchto vozů se vyznačovala svou vlastní výraznou
interpretací.
Italská designová škola už tenkrát ohromila u menších modelů BMW tehdejší
doby. V roce 1955 BMW představilo „mikrovůz“ založený na technice turínské
firmy Iso. BMW Isetta si následně zajistilo pevnou pozici v historii kupé modelů
značky, a to především zásluhou intenzivní práce reklamního oddělení. Tam se
totiž zrodila myšlenka uvést na trh neobvyklý koncept dvoumístných vozů
s označením „Motocoupé“. O několik let později nastal ten správný čas, aby se
na silnici dostal plnohodnotný malý vůz. Turínský designér Giovanni Michelotti
sehrál ústřední roli při navrhování BMW 700, které bylo v červnu 1959
původně představeno právě s karoserií kupé. O tři měsíce později se objevil
také sedan. BMW 700 se vyrábělo do roku 1965 a stalo se do té doby
neprodávanějším modelem značky. Současně sehrálo hlavní roli v překonání
tehdejších ekonomických problémů společnosti. BMW 700 Coupé také začalo
pozoruhodnou kariéru v mezinárodním motorsportu.
Individualista s geny „Neue Klasse“.
Rychlý rozvoj, který společnost zažila v 60. letech, lze přisuzovat především
popularitě automobilů takzvané „Neue Klasse“ a následnému úspěchu
modelu BMW 02. Jak čtyřdveřové, tak dvoudveřové modely střední třídy
potěšily zákazníky moderními konstrukčními řešeními a neobvykle sportovními
jízdními vlastnostmi. V nabídce modelů však i tak bylo místo pro plnohodnotný
model Coupé. Na rozdíl od jiných výrobců, kteří vytvářeli kupé z výchozích
sedanů s relativně malými změnami karoserie, BMW zaujalo k designu
mnohem komplexnější přístup. Modely BMW 2000 C a BMW 2000 CS,
představené v červnu 1965, byly vyvinuty na technickém základě modelů
„Neue Klasse“. Středně velká čtyřválcová kupé ohromovala nízkou linií střechy,
úzkými sloupky, velkorysým prosklením a designem vypůjčeným
z osmiválcového BMW 3200 CS Coupé. Zcela novým designovým prvkem
byly přední světlomety překryté plexiskly a lemující svislou masku chladiče ve
tvaru ledvinek.
Legendární kombinace: Coupé, Sport, Leichtbau.
Další etapa vývoje automobilů Coupé od BMW následovala po představení
nového luxusního sedanu s řadovým šestiválcem v roce 1968. Coupé vyvinuté
současně s čtyřdveřovými modely mělo prodloužený rozvor, podstatně delší
kapotu, nápadné otvory na předních blatnících a zcela přepracovanou přední
část se vzpřímenou, dopředu nakloněnou maskou chladiče ve tvaru ledvinek
s oddělenými dvěma páry předních světlometů. Nové BMW 2800 CS
s řadovým šestiválcem o výkonu 170 k znamenalo značný pokrok.
Vrcholem této modelové řady bylo BMW 3.0 CSL, jehož písmena v označení
znamenala „Coupé, Sport, Leichtbau“. Slovo „Leichtbau“ (odlehčené)
odkazovalo na cílený proces snižování hmotnosti, díky němuž dvoudveřová
legenda rozdávala radost jako špičkový sportovní vůz nejen na silnici, ale
zanedlouho také na závodních tratích. Mezinárodní závodní kariéra BMW
3.0 CSL pokračovala ještě čtyři roky po skončení výroby a tento model získal
v roce 1979 poslední ze šesti titulů v Mistrovství Evropy cestovních vozů.
Nová struktura nabídky modelů, nepřerušený půvab.
Sedmdesátá léta znamenala restrukturalizaci modelové řady BMW. Po
uvedení nového BMW řady 5 a BMW řady 3 následoval příchod BMW řady 6,
které bylo nástupcem předchozích velkých kupé. Nový dvoudveřový vůz byl
navržen velmi moderně jako automobil pro cestování na dlouhé vzdálenosti
s luxusní výbavou. Řada 6 vzbudila také zájem u závodní divize BMW
Motorsport GmbH, jež představila provedení BMW M635CSi poháněné
řadovým 3,5litrovým šestiválcem s původem z BMW M1. Řada 6 také poskytla
platformu pro závodní automobil, který okamžitě vyhrál Mistrovství Evropy
cestovních vozů.
Tato tradice dynamických, ovšem současně luxusních kupé pokračovala
modelem BMW 850i představeným v roce 1989. Technologicky mimořádně
vyspělý stroj poháněl motor V12 o výkonu 300 k, který se osvědčil svojí
nezaměnitelnou kombinací výkonnosti a pohodlí na dlouhých cestách. BMW
řady 8 Coupé se od roku 1993 vyrábělo také s osmiválcovým motorem.
Teprve když skončila jeho éra se BMW řady 6 dočkalo nástupce. Druhá
generace prodávaná od roku 2003 se šestiválcovými a osmiválcovými motory
přinesla množství inovací, jako aktivní řízení, ovládací systém iDrive či Head-Up
Displej.
V roce 2011 BMW představilo třetí generaci svých luxusních kupé a posunulo
sportovní výkony a moderní luxus na ještě vyšší úroveň. Kromě toho byl
koncept karoserie kupé reinterpretován příchodem nového provedení
karoserie: BMW řady 6 Gran Coupé předznamenalo nový druh elegantně
sportovních čtyřdveřových automobilů se zálibou v jízdě na dlouhé vzdálenosti.
Návrat kupé střední třídy.
Začátkem 90. let se BMW vrátilo do kategorie vozů kupé střední třídy.
Technickým základem pro zcela nově pojatou variantu Coupé bylo BMW řady
3, které svým pojetím navazovalo na původní „Neue Klasse“. Dlouhé dveře
s bezrámovými okny, dozadu se plynule svažující střešní linie a pro tento
model specifická zadní sedadla dodaly prvním BMW řady 3 Coupé svůj vlastní
osobitý styl.
Jedinečný charakter BMW řady 3 Coupé přetrval následující dvě generace,
a byl dokonce v mnoha oblastech dále posílen. V letech 1998 až 2006 se
druhá generace BMW řady 3 Coupé stala průkopníkem v oblasti nových
motorů. BMW 330Cd uvedené na trh v roce 2003 poprvé přineslo do modelů
Coupé od BMW vznětový motor. A BMW 335i Coupé v roce 2006 zase přišlo
s prvním zážehovým řadovým šestiválcem vybaveným dvojitým přeplňováním,
přímým vstřikováním a plně variabilním ovládáním ventilů.
Výraznější než kdy jindy: BMW řady 4 Coupé.
Rostoucí nezávislost varianty kupé se ve čtvrté generaci nakonec projevila
osamostatněním modelu a vznikem nové modelové řady. BMW řady 4 Coupé
bylo i nadále technicky propojené s BMW řady 3, ovšem oba modely se
zřetelně liší výraznějšími proporcemi i tvary, stejně jako specifickými
technickými prvky, jako jsou například boční vzduchové průduchy.
Rychlý přesun do současnosti. Všechna Coupé od BMW mají v daných
modelových řadách svou vlastní zřetelnou identitu, která jejich jednotlivé
charaktery ještě intenzivněji zvýrazňuje. To platí také pro kompaktní BMW řady
2 Coupé – jediný model ve svém segmentu s klasickým pohonem zadních kol
– a nové BMW řady 8 Coupé, luxusní sportovní vůz moderní doby vyvinutý
spolu se závodním speciálem pro vytrvalostní závody BMW M8 GTE.
Nové BMW řady 4 Coupé staví na této strategii a jednoznačně vyjadřuje
exkluzivní charakter dvoudveřového automobilu zaměřený přímo na sportovní
radost z jízdy svým nezaměnitelným designem a speciálně navrženou
celkovou koncepcí. Zásluhou osobité estetiky, upravené karoserie,
optimalizovaného hnacího ústrojí a podvozku je nové BMW řady 4 Coupé
v prémiovém segmentu střední třídy ještě zřetelnějším měřítkem radosti z jízdy
než kdykoli předtím.
Design exteriéru: Exkluzivní směsice elegance a dynamiky.
Vzhled nového BMW řady 4 Coupé upřednostňuje jak známý styl sportovních
dvoudveřových modelů BMW, tak i nový designový jazyk značky. Malý počet
jednoznačně vedených linií a použití čistých, velkoryse tvarovaných ploch
vytvářejí celek, který z každého úhlu vyzařuje ryzí radost z jízdy.
Dynamicky protažené proporce nového BMW řady 4 Coupé jsou výsledkem
větších vnějších rozměrů než u jeho předchůdce. Délka narostla
o 128 milimetrů na 4768 mm, šířka o 27 mm na 1852 mm a rozvor náprav
o 41 mm na 2851 milimetrů. Výška se zvětšila o pouhých 6 mm na 1383 mm,
což znamená, že vůz je o celých 57 milimetrů nižší než nové BMW řady 3
Sedan. Rozchod kol se oproti předchozí generaci zvětšil vpředu
o 28 milimetrů a vzadu o 18 milimetrů. Ve srovnání s BMW řady 3 Sedan mají
zadní kola rozchod větší o 23 mm.
Expresivní a výrazná přední část s citem pro tradici.
Působivá přední část nového BMW řady 4 Coupé poukazuje na jeho jedinečný
charakter. Velká, vertikálně navržená BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek je
nakloněna směrem vpřed a sahá téměř až ke spodní hraně předního
nárazníku. Nasávací otvory mají v sériovém provedení stejnou strukturu mřížky,
jako měly v minulosti jen M modely. Maska chladiče sebevědomě dominuje
přední části a je jejím jednoznačně definujícím prvkem. Uprostřed spojené
ledvinky, jež tvoří samotnou masku chladiče, jsou reminiscencí stejného
designového prvku, jaký byl k vidění již na legendárních klasických modelech
BMW 328 a BMW 3.0 CSi, ovšem v osobitém a moderním pojetí. Nízké
světlomety BMW řady 4 Coupé zasahují až do předních blatníků. Standardně
využívají techniku LED pro všechny své funkce, přičemž volitelně jsou
k dispozici Adaptivní LED světlomety s laserovými moduly BMW Laserlight.
Tato výbava je dodávána také s funkcí adaptivního přisvěcování do zatáček
s variabilním osvětlením vozovky pro jízdu ve městech a na dálnicích. Laserové
světlomety BMW Laserlight zvyšují v rychlostech nad 60 km/h dosvit
dálkových světel až na 550 metrů a dynamicky kopírují tvar silnice.
Elegantní a dynamický boční profil, mohutná zadní část.
Boky nového BMW řady 4 Coupé jsou tvarovány přesnými a precizně
navrženými plochami. Elegantní vzhled zdůrazňují krátké převisy, úzké sloupky,
dlouhé dveře s bezrámovými okny, nízké čelní sklo a plynule se svažující linie
střechy. Suverénní a rozkročený postoj vozu vytváří směrem vzad se zužující
prosklená část karoserie, která přirozeně nechává vyniknout širokým bokům.
Pro zadní část jsou charakteristické výrazně tvarované plochy. Tenká
a zatmavená zadní světla se světelnými trubicemi podtrhují dojem síly, který je
při pohledu na nové BMW řady 4 Coupé jasně patrný.
Interiér: Na řidiče orientovaný kokpit, dvě samostatná zadní sedadla.
Čistě navržené plochy, vysoce kvalitní materiály a na řidiče zaměřené rozvržení
interiéru vytvářejí prémiovou atmosféru a jednoznačně ukazují dynamické
pojetí vnitřního prostoru nového BMW řady 4 Coupé. Standardem jsou
sportovní sedadla a nově navržený sportovní kožený volant. Vysoko umístněná
středová konzola společně se sladěným designem přístrojové desky
a obložením dveří vytváří vpředu útulnou atmosféru. Pohodlí při cestách na
dlouhé vzdálenosti dále zlepšuje standardně dodávané akusticky izolační čelní
sklo.
Přístrojový panel a kontrolní displej nového BMW řady 4 Coupé tvoří soubor
velkoplošných displejů. Tlačítko start/stop je nyní umístěno v elegantním
ovládacím panelu na středovém tunelu. Pro tento model specifická zadní
sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a výrazným odděleným pojetím jsou
koncipována pro dva cestující.
Motory: vylepšená technologie BMW TwinPower Turbo a mild
hybridní technologie pro větší dynamiku a efektivitu.
Nové BMW M440i xDrive Coupé je stejně jako vznětové modely vybaveno
mild hybridní technologií. Použitím výkonného 48V startér-generátoru a druhé
baterie umožňuje generovat a ukládat mnohem více původně kinetické
energie. Tato energie se používá nejen k napájení elektrických systémů vozu,
ale také ke zmenšení zatížení spalovacího motoru a zvýšení jeho výkonu.
Startér-generátor přidává pro dynamičtější předjíždění nebo rozjezd elektrický
výkon navíc, konkrétně 8 kW/11 k. Výkonný startér-generátor zvyšuje účinnost
i tím, že pomáhá motoru při jízdě konstantní rychlostí a současně zvyšuje
komfort pomocí aktivní funkce Auto Start Stop či jízdou setrvačností.
Kormě řadového šestiválce o výkonu 275 kW/374 k pod kapotou vrcholného
modelu je na výběr také ze dvou čtyřválcových zážehových jednotek, které
v novém BMW 420i Coupé (kombinovaná spotřeba paliva: 5,8–5,3 l/100 km;
kombinované emise CO2 dohromady: 132–122 g/km) generují výkon
135 kW/184 k a v novém BMW 430i Coupé (kombinovaná spotřeba paliva:
6,1–5,7 l/100 km; kombinované emise CO2 dohromady: 141–131 g/km) výkon
190 kW/258 k. Čtyřválcový vznětový motor s výkonem 140 kW/190 k pohání
BMW 420d Coupé (kombinovaná spotřeba paliva: 4,2–3,9 l/100 km;
kombinované emise CO2: 112–103 g/km) a BMW 420d xDrive Coupé
(kombinovaná spotřeba paliva: 4,6–4,3 l/100 km; kombinované emise CO2:
121–112 g/km). Tato konkrétní pohonná jednotka je stejně jako BMW 430d
xDrive Coupé (kombinovaná spotřeba paliva: 6,2 l/100 km; kombinované
emise CO2: 146 g/km) vybavena dvoustupňovým přeplňováním
turbodmychadlem. BMW M440d xDrive Coupé (kombinovaná spotřeba paliva:
6,7 l/100 km; kombinované emise CO2: 158 g/km) také kombinuje pro
dosažení mimořádně impulzivního nástupu výkonu dvě různě velká
turbodmychadla. Všechny modely splňují emisní normu Euro 6d.
Úžasný výkon: nový řadový šestiválec BMW M440i xDrive Coupé.
Trio zážehových motorů dostupných pro nové BMW řady 4 Coupé je
vybaveno nejnovější generací technologie BMW TwinPower Turbo, kterou
tvoří dvoukomorové turbodmychadlo, přímé vstřikování paliva, jehož maximální
tlak se zvýšil z 200 na 350 bar, plně variabilní časování ventilů VALVETRONIC,
variabilní časování vačkových hřídelů Double-VANOS a také zdokonalené
systémy chlazení a mazání. Pro zlepšení systému regulace emisí byly přidány
filtry pevných částic.
Řadový šestiválec pohánějící BMW M440i xDrive Coupé svým okamžitým
nástupem výkonu, touhou po otáčkách, kultivovaností a strhujícím zvukovým
doprovodem splňuje všechny požadavky pro sportovní radost z jízdy. Na
prvotřídních vlastnostech vrcholné verze v oblastech obratnosti, přesnosti
a dynamiky se podílela také divize BMW M GmbH. To znamená, že
osmistupňová převodovka Steptronic Sport, inteligentní pohon všech kol
a unikátní řešení podvozku (včetně M sportovního diferenciálu) jsou dokonale
vzájemně sladěné.
Nový řadový šestiválec je vybaven lehčími písty a ojnicemi, dvoukomorovým
turbodmychadlem s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu a vodou
chlazenými výfukovými svody integrovanými do hlavy válců. Ze zdvihového
objemu 3 litry generuje maximální výkon 275 kW/374 k, což k oproti
nejvýkonnější modelové variantě předchozí generace BMW řady 4 Coupé
představuje nárůst o 35 kW/48 k.
Celkový výkon umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Přísun
dynamiky doprovází výrazný zvukový projev standardně dodávaného
M sportovního výfukového systému. Zejména v jízdních režimech SPORT
nebo SPORT+ upravuje pozici výfukových klapek, které výkonu řadového
šestiválce dodávají obzvláště autentický zvuk. Nové BMW M440i xDrive
Coupé vykazuje průměrnou spotřebu paliva 7,1–6,8 litru na 100 kilometrů, což
odpovídá 163–155 gramům CO2 na kilometr.
Osmistupňová převodovka Steptronic s možností řazení páčkami na
volantu a novou funkcí Sprint jako standard pro všechny modelové
varianty.
Vůbec poprvé jsou všechny modelové varianty BMW řady 4 Coupé
standardně vybaveny osmistupňovou převodovkou Steptronic. Nejnovější
verze automatické převodovky přenáší hnací sílu motoru s optimalizovanou
charakteristikou řazení a ještě větší účinností. Osmistupňová převodovka
Steptronic Sport, která je standardně výbavou modelů BMW M a jako volitelná
výbava je k dispozici pro všechny ostatní modelové varianty, přináší ještě
ostřejší dynamiku řazení a je dodávána společně s řadicími páčkami na
volantu. Má také novou funkci Sprint, která upravuje charakteristiku motoru
a řazení tak, aby maximalizovala dynamiku akcelerace ze středních otáček a při
předjíždění.
BMW xDrive: precizní přenos hnací síly pro vyšší obratnost.
Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive je dalším prvkem pomáhajícím
zlepšovat dynamické vlastnosti. Hnací síla je na kola přenášena podle potřeby
prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové spojky. Nejnovější verze
systému zajišťuje obzvláště efektivním způsobem rychlé, přesné a plně
variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní kola. V jízdních situacích, kdy
pohon všech kol není nutný, je veškerý výkon směřován na zadní kola.
Upřednostňování zadní nápravy je také patrné při dynamické jízdě na plný plyn,
což zaručuje druh jízdních zážitků, kterými je BMW pověstné.
Podvozek: chirurgicky přesné reakce znamenají podmanivou jízdní
výkonnost.
Nové BMW řady 4 Coupé se specializuje na poskytování sportovní radosti
z jízdy. Celková koncepce byla jednoznačně navržena za účelem poskytnout
doslova omamnou dynamiku. Kombinuje jedinečný design karoserie
s technikou pohonu nového BMW řady 3 Sedan. Vylepšení v oblasti jízdní
dynamiky se ještě více projevují na novém BMW řady 4 Coupé. Zásluhou pro
tento model specifických proporcí, optimalizované aerodynamiky, zvýšené
tuhosti karoserie, extrémně nízkého těžiště a pečlivého upravení geometrie
podvozku, jeho spojení s karoserií a naladění se nové BMW řady 4 Coupé
vyznačuje sportovním charakterem, který ho odlišuje od řady 3 Sedan více,
než tomu bylo u předchozích generací.
Základní stavební kameny pro výrazně ostřejší charakter nového BMW řady 4
Coupé ve srovnání s předchůdcem a současně BMW řady 3 Sedan vycházejí
ze základní koncepce dvoudveřového automobilu. Téměř kompletně zakrytý
podvozek, vylepšené aktivní klapky masky chladiče a další četná opatření vedla
ke snížení odporu vzduchu, což se projevilo v nízké hodnotě součinitele cx,
dosahujícího hodnoty 0,25 (BMW 420d Coupé). Ve srovnání s BMW řady 3
došlo také k omezení vztlaku na zadní nápravě. O 23 milimetrů širší rozchod
zadní nápravy v porovnání s novým BMW řady 3 Sedan a větší negativní
odklon předních kol zvyšují schopnost automobilu přenášet boční síly při
dynamických průjezdech zatáčkami. Agilitu nového BMW řady 4 Coupé dále
zvyšuje optimální rozložení hmotnosti v poměru 50:50 a o 21 milimetrů níže
umístěné těžiště než v případě sedanu.
Součástí standardního podvozku nového BMW řady 4 Coupé jsou tlumiče
s progresivní charakteristikou podle zdvihu a specifickým nastavením.
Zákazníci, kteří chtějí upravit charakter podvozku, mohou vybírat z různých
možností, jak vozu dodat ještě dynamičtější naladění, případně lepší
vyváženost mezi sportovností a komfortem. Připraven je M sportovní
podvozek, Adaptivní M podvozek s variabilním sportovním řízením,
M sportovní brzdy a M sportovní diferenciál.
Přesně na míru navržená sada výztuh optimalizuje tuhost karoserie
a uchycení podvozku.
U BMW řady 4 Coupé se podařilo cíleným zvýšením tuhosti karoserie
a pevnějšího spojení podvozku s karoserií zajistit vynikající agilitu a extrémně
přesné reakce na pohyby volantu. Mezi pro tento model specifické strukturální
prvky patří panel spojující horní uložení tlumičů s přední částí a další výztuhy
v přední části vozu. Dodatečné výztuhy jsou aplikované také v zadní části vozu.
Výsledkem je zlepšená směrová stabilita i tuhost v zatáčkách při velkých
bočních zrychleních.
Odlehčené zavěšení, progresivní tlumiče se speciálně naladěnou
charakteristikou.
Konstrukce přední nápravy s dvojitými spodními rameny a svislou pružicí
a tlumicí vzpěrou a pětiprvková zadní náprava jsou vynikajícím základem pro
kombinaci precizní ovladatelnosti i na samotné hranici dostupných limitů
a působivého komfortu na dlouhých cestách. Odlehčená konstrukce
s optimalizovanou tuhostí a elastokinematikou má v porovnání s předchozím
modelem za následek precizní vedení kol a jízdní komfort, jakož i lepší
akustiku.
Na sportovní vlastnosti a jízdní komfort nového BMW řady 4 Coupé mají
příznivý vliv také standardně dodávané tlumiče s progresivní charakteristikou
v závislosti na zdvihu. Výrazně omezují pohyby karoserie jak při tlumení
nerovností způsobených kvalitou vozovky, tak při dynamických průjezdech
zatáčkami. Tlumiče plynule variabilně mění svoji tlumicí sílu v závislosti na
zdvihu. Tím se předchází nadměrným pohybům karoserie při jízdě přes velké
nerovnosti a současně zabraňuje nekomfortním a nervózním reakcím tlumení.
Pozitivní přínos progresivní tlumicí charakteristiky k vynikajícím jízdním
vlastnostem je patrný i za méně náročných okolností, jako jsou drobné
nerovnosti způsobující malé stlačení tlumiče.
Přední tlumiče jsou doplněné hydraulickými dorazy a zadní systémem
omezujícím kompresi. Vpředu zajišťuje prvotní tlumení vibrací dodatečný prvek
pohybující se uvnitř tlumiče. Celý tlumič začne naplno fungovat pouze tehdy,
pokud dojde k jeho většímu zatížení. Také zadní tlumiče se nepřetržitě plynule
přizpůsobují jízdní situaci. Ideální stupeň hydraulického tlumení poskytují
v každé situaci, a to i při velkém zatížení vozu. Proměnná tloušťka stěny
předních tlumičů, duté zkrutné stabilizátory a odlehčené tyčky stabilizátorů
snižují hmotnost neodpružených částí, což zlepšuje reakce celého zavěšení.
Tlumiče s proměnnou charakteristikou v závislosti na stlačení jsou aktivním
elementem zavěšení kol, který je speciálně navržen tak, aby zajistil vyvážení
mezi sportovností a komfortem. Zvýšené tlumicí síly, tužší pružiny
a stabilizátory byly navržené tak, aby nové BMW řady 4 Coupé získalo své
charakteristické jízdní vlastnosti. Dokonce i standardně dodávaný podvozek
s unikátní konfigurací pružin a tlumičů má ve srovnání s novým BMW řady 3
Sedan o deset milimetrů nižší světlou výšku (osm milimetrů u modelů BMW
xDrive). Volitelný M sportovní podvozek (standardní výbava nového BMW
M440i xDrive Coupé a BMW M440d xDrive Coupé) se vyznačuje ještě tužším
nastavením tlumičů s proměnnou charakteristikou v závislosti na stlačení,
upravenou kinematikou i elastokinematikou, dodatečnými výztuhami,
pevnějším uložením, tužšími stabilizátory a zvětšenými negativními odklony
kol. To vše pro další zlepšení dynamiky a ovladatelnosti.
Adaptivní M podvozek pokrývá extrémně široké spektrum mezi
sportovností a komfortem.
Volitelně nabízený Adaptivní M podvozek nabízí nejširší možnou škálu jízdních
zážitků, od sportovních až po komfortní. Kombinuje všechny vlastnosti
M sportovního podvozku s elektronicky ovládanými tlumiči, které zlepšují
agilitu a stabilitu karoserie a zároveň vlastnosti vozu při jízdě na dlouhé
vzdálenosti. Plynule nastavitelné ventily v tlumičích umožňují měnit tlumicí síly
u každého kola odděleně a v závislosti na zatížení vozu. S jízdními režimy se
současně mění i charakteristika tlumičů od vyváženého komfortu na dlouhých
cestách v režimu COMFORT až po vysoce dynamické nastavení v režimu
SPORT.
U modelů vybavených Adaptivním M podvozkem lze prostřednictvím voliče
jízdních režimů zvolit odpovídající nastavení vozu. V režimu ADAPTIVE jsou
reakce řízení, tlumení a plynového pedálu spolu s charakteristikou řazení
převodovky Steptronic automaticky upravovány podle stylu jízdy. Řídicí
systém reaguje na sešlápnutí plynového pedálu, pohyby volantem a pozici
voliče převodovky a odpovídajícím způsobem mění reakce pohonné jednotky
a podvozku mezi sportovnější nebo komfortnější charakteristikou. Na
nadcházející křižovatku či zatáčku se automobil může připravit také na základě
mapových podkladů poskytovaných volitelným navigačním systémem.
Variabilní sportovní řízení nabízí větší preciznost.
Pro tento model specifické úpravy řízení dodávají novému BMW řady 4 Coupé
příkladnou preciznost ovládání. Elektrický posilovač řízení Servotronic,
upravující svoji činnost v závislosti na rychlosti jízdy, patří do standardní výbavy.
Variabilní sportovní řízení je součástí M sportovního podvozku a Adaptivního
M podvozku. Díky poměru měnícímu se podle velikosti rejdu se přizpůsobuje
změnám úhlu natočení volantu. Menším převodem kolem středové polohy
volantu zajišťuje suverénní stabilitu v přímém směru a současně větším
převodem při natočení volantu zajistí obratnost v zatáčkách i komfortní
manévrování při parkování.
Nové BMW řady 4 Coupé standardně jezdí na 17palcových kolech z lehké
slitiny. BMW M440i xDrive Coupé a BMW M440d xDrive Coupé jsou stejně
jako modely M Sport vybaveny 18palcovými M koly z lehké slitiny, zatímco
součástí paketu M Sport Pro jsou 19palcová M kola z lehké slitiny. Na
seznamu volitelné výbavy jsou další 18- a 19palcová kola z lehké slitiny. Řada
kol je obuta do kombinovaných pneumatik a v nabídce jsou také volitelné
vysokovýkonné pneumatiky. V rámci BMW Originálního příslušenství jsou pro
nové BMW řady 4 Coupé navíc dostupná 20palcová kola z lehké slitiny.
M sportovní brzdy s měnitelným nastavením a výběrem z červených
nebo modrých brzdových třmenů.
Mimořádná výkonnost nového BMW řady 4 Coupé je dána také zásluhou
výkonného a lehkého brzdového systému s unikátním technickým řešením.
Brzdové kotouče se skládají z litinové třecí plochy a hliníkového středu
snižujícího hmotnost. Volitelné M sportovní brzdy (standardní výbava nového
BMW M440i xDrive Coupé a BMW M440d xDrive Coupé) poskytují vynikající
brzdný výkon a přesné dávkování ať už při jízdě ulicemi města, nebo při
dynamické jízdě na závodním okruhu. Vyznačují se extrémně sportovní
charakteristikou s krátkým chodem pedálu, zřetelným bodem nástupu
brzdného účinku a také mimořádnou odolností vůči vadnutí. Specialitou je
přímější charakteristika s odlišným uspořádáním hydraulického systému
s pevnými čtyřpístkovými třmeny vpředu a plovoucími třmeny vzadu. Třmeny
nesou logo M a jsou lakovány modrou nebo červenou barvou.
Mezi funkce stabilizačního systému DSC (Dynamic Stability Control) patří
nejen protiblokovací systém ABS a dynamická kontrola trakce DTC, ale také
řada funkcí pro zajištění stabilního chování a asistent rozjezdu. Jeho součástí
je i funkce Performance Control, která novému BMW řady 4 Coupé propůjčuje
ještě agilnější ovladatelnost tím, že podle situace mění rozdělení hnací síly
mezi zadními koly. Pro zlepšení směrové stability během prudkého brzdění na
površích s různou úrovní přilnavosti mezi levou a pravou stranou systém
spolupracuje s také s posilovačem řízení, do nějž vysílá impulz, který řidiči
pomáhá udržovat stabilitu. Do zadních brzd je integrována i funkce
elektromechanické parkovací brzdy, regulovaná také pomocí systému DSC.
M sportovní diferenciál optimalizuje směrovou stabilitu a schopnosti
zatáčet.
Trakci a směrovou stabilitu, stejně jako agilitu a ochotu k zatáčení, dále
zlepšuje M sportovní diferenciál. Zadní diferenciál s elektronicky řízenou, plně
variabilní svorností je standardní výbavou BMW M440i xDrive Coupé a BMW
M440d xDrive Coupé. Volitelně je ve spojení s M sportovním podvozkem
nebo Adaptivním M podvozkem k dispozici také pro nové BMW 430i Coupé
a BMW 430d xDrive Coupé.
Premiéra: Pro maximálně intenzivní radost z jízdy paket M Sport Pro.
Design a výbavové linie jsou dalším jasným důkazem nekompromisního
zaměření na dynamickou radost z jízdy, která prostupuje celkovým konceptem
vozu. Model M Sport je k dispozici jako alternativa ke standardnímu provedení
a zahrnuje prvky, jako jsou extra velké nasávací otvory v přední části a výrazně
tvarovaný zadní nárazník, M sportovní podvozek, 18palcová kola z lehké slitiny,
kolenní opěrky po stranách středové konzoly a další speciálně navržené prvky
interiéru. Exteriérové ozdobné prvky v šedé barvě Cerium Grey jsou dalším
identifikačním prvkem modelů BMW M, které lze objednat také s exteriérovým
paketem M Carbon.
Vůbec poprvé nabízený paket M Sport Pro zvětšuje intenzitu radosti z jízdy
o další stupeň. Přebírá prvky výbavy modelu M Sport a přidává 19palcová kola
z lehké slitiny, osmistupňovou převodovku Steptronic Sport, zadní spoiler,
sportovní zvukový projev a prostorový audiosystém Harman Kardon. Kromě
toho bude od uvedení nového BMW řady 4 Coupé k dispozici také široký
výběr dílů z programu M Performance Parts.
Prvotřídní možnosti individualizace.
Pro ještě větší posílení individuálního stylu a vyšší jízdní komfort lze objednat
široké množství prvků volitelné výbavy. Čalounění v kombinaci látka/materiál
Sensatec je nabízeno jako alternativa ke standardnímu látkovému čalounění
sportovních sedadel. K dispozici je také kožené čalounění Vernasca, BMW
Individual rozšířené kožené čalounění Merino nebo BMW Individual
celokožené čalounění. Kromě elektricky nastavitelných sportovních sedadel
a vyhřívání jsou nyní poprvé k dispozici i klimatizovaná sedadla. Na seznamu
volitelné výbavy je mimořádně kvalitní exkluzivní obložení interiéru BMW
Individual, palubní deska potažená materiálem Sensatec a BMW Individual kůží
obšitá palubní deska.
Součástí standardní výbavy BMW řady 4 Coupé je třízónová automatická
klimatizace a odkládací paket. Volitelně lze objednat nezávislé topení a vnitřní
prostorové osvětlení včetně uvítacího světelného koberce Welcome Light
Carpet. Rovněž volitelné posuvné/výklopné střešní okno má o 24 milimetrů
delší skleněnou plochu než u předchozího modelu.
Opěradla zadních sedadel nového BMW řady 4 Coupé jsou standardně
dělená v poměru 40:20:40 a jejich jednotlivé části lze uvolnit a sklopit
stisknutím tlačítka v zavazadlovém prostoru. Zavazadlový prostor pojme
440 litrů zavazadel. Volitelně je k dispozici elektricky ovládané tažné zařízení.
Mnohem širší výběr asistenčních systémů.
Výrazně širší výběr asistenčních systémů ve srovnání s předchozí generací
BMW řady 4 Coupé slouží ke zvýšení pohodlí na dlouhých cestách a posílení
bezpečnosti v situacích, kdy řidič nemá jasný výhled. Součástí standardní
výbavy je nyní systém varování před čelní srážkou s brzdnou funkcí, varování
před nechtěným opuštěním jízdního pruhu včetně návratu do jízdního pruhu
(zásahem do řízení) a upozornění na rychlostní limity Speed Limit Info.
Volitelná výbava Driving Assistant Professional přidává řadu asistenčních
systémů, jako je asistent řízení a udržování v pruhu s novou aktivní navigací,
která využívá navigační data k detekci všech nezbytných změn jízdního pruhu.
K dispozici je také nová automatická funkce pro vytvoření záchranářské uličky
Emergency Lane Assistant, která BMW řady 4 Coupé v dopravních zácpách
na dálnici automaticky navede ke správnému kraji daného jízdního pruhu.
Volitelný parkovací asistent je nyní vybaven také couvacím asistentem,
zatímco parkovací asistent Parking Assistant Plus obsahuje také BMW Drive
Recorder, který natáčí videa z okolí vozidla do délky trvání až 40 sekund.
Nová generace BMW Head-Up Displeje zobrazuje jízdní informace a má
o 70 procent větší projekční plochu. Nová 3D vizualizace okolí, která je
k dispozici ve spojení s BMW Live Cockpit Professional, zobrazuje grafiku
vozidla a dopravní situaci v jeho bezprostředním okolí v plně digitálním
přístrojové panelu a poskytuje informace o možných úkonech nabízených
aktivními asistenčními systémy.
Nové digitální služby: BMW Maps, BMW Intelligent Personal
Assistant, integrace chytrého telefonu, vzdálená aktualizace
softwaru Remote Software Upgrade.
Standardně dodávaný Live Cockpit Plus tvoří ovládací systém iDrive
s 8,8palcovým kontrolním displejem a dotykovým ovladačem, přístrojový panel
s technologií Black Panel soustředěný okolo 5,1palcového barevného displeje,
multimediální a navigační systémy, dva USB porty pro přenos dat a rozhraní
WiFi. Vestavěná karta SIM s připojením 4G LTE a rovněž standardně
dodávaný paket Connected Professional umožňují používat digitální služby,
jako jsou BMW TeleServices a inteligentní tísňové volání E-Call, dopravní
informace v reálném čase RTTI s upozorněním na lokální nebezpečí a služby
Concierge Services.
Řidič a cestující v novém BMW řady 4 Coupé budou také těžit ze
zdokonalených prvků výbavy pro intuitivní ovládání a inovativních digitálních
služeb, které přinášejí do nového BMW řady 4 Coupé začlenění nejnovějšího
operačního systému Operating System 7.0. Zobrazovaný obsah lze
individuálně konfigurovat, zatímco intuitivní multimodální interakci mezi řidičem
a vozidlem lze podle situace provádět pomocí dotykového kontrolního displeje,
osvědčeného ovladače iDrive, multifunkčních tlačítek na volantu, hlasového
ovládání nebo volitelným BMW ovládáním gesty. Majitelům je k dispozici také
inteligentní osobní asistent BMW Intelligent Personal Assistant s rozšířenými
funkcemi, který je taktéž součástí standardní výbavy nového BMW řady 4
Coupé.
Volitelně dodávaná výbava BMW Live Cockpit Professional je tvořena
zvětšenými obrazovkami pro přístrojový panel a kontrolní displej s úhlopříčkami
12,3 a 10,25 palce. Plně digitální přístrojový panel poskytuje dostatek prostoru
pro umístění výseku z navigační mapy, zobrazení stavu asistenčních systémů
nebo 3D okolí vozu.
Pokud jde o digitální služby, jedním z nejvýraznějších nových prvků výbavy
nového BMW řady 4 Coupé jsou funkce sdružené do výbavy BMW Maps.
Kromě pozoruhodně rychlých a přesných výpočtů tras a časů příjezdů
a rychlých aktualizací dopravních informací v reálném čase RTTI umožňuje
nový cloudový navigační systém řidiči zadávat cíle cesty na základě vyslovení
určitého slova a inteligentního dohledání souvisejících adres.
Výbava BMW Live Cockpit Plus a BMW Live Cockpit Professional přichází
také s optimalizovanou integrací chytrých telefonů. Vedle Apple CarPlay je
nyní operační systém nového BMW řady 4 Coupé schopen využívat rovněž
Android Auto. Dalším novým prvkem výbavy, který umožňuje do automobilu
bezdrátově importovat vylepšené funkce a další digitální služby, je vzdálená
aktualizace softwaru Remote Software Upgrade.